Retur och ångerrätt

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Produkter som är förseglade på grund av hälso- och hygienskäl är undantagna ångerrätten om förseglingen bryts av dig som kund. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Produkten behöver returneras i ett oförändrat skick om du som kund önskar full återbetalning. Om produkten är hanterad i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion så har Cochlear rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som motsvarar vad produkten minskat i värde på grund av sådan hantering.

Såhär gör du en retur:

  1. Meddela oss att du önskar göra en retur genom att kontakta kundservice eller genom att använda antingen Cochlear:s ångerblankett eller standardblanketten för ångerrätt från Konsumentverket. Ange ditt namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, e-postadress samt vilken produkt i ordern som returen avser. Observera att produkter med försegling inte kan returneras om förseglingen är bruten. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det att du sänder ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen löpt ut. Produkten ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Cochlear.
  2. Skicka produkten väl emballerad, i fint skick och i originalkartong till följande returadress:
    Returadress
    Cochlear Nordic AB
    Konstruktionsvägen 14
    435 33 MÖLNLYCKE

Vid utövande av ångerrätten betalar du som kund returfrakten och ansvarar för produktens skick efter det att du har mottagit produkten samt under returfrakten till oss.

Återbetalning av det belopp som du betalat för produkten sker snarast, dock senast inom 14 dagar från och med det datum vi tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Cochlear har rätt att vänta med återbetalningen tills dess att vi tagit emot produkten eller att du som kund har visat att produkten har sänts tillbaka. Återbetalningen sker via det betalningsalternativ som du valde vid din beställning, om inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

 

Reklamation

Som kund har du alltid rätt att reklamera fel gällande produkter inom tre år från det att du mottog produkten. Om du vill reklamera en produkt ska du så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Cochlear. För att vara giltig måste reklamationen göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Såhär gör du en reklamation:

  1. Meddela oss att du vill reklamera en produkt genom att kontakta kundservice. Ange ditt namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, e-postadress samt vilken produkt i ordern som reklamationen avser. Beskriv felet på produkten så utförligt som möjligt.
  2. Reklamationen skall sedan göras i enlighet med de instruktioner som kundservice ger dig. För godkända reklamationer står COCHLEAR för returfrakten.
  3. När vi fått tillbaka den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är giltig i enlighet med gällande lag ersätter vi naturligtvis produkten eller avhjälper felet. Cochlear förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lagstiftning.

Cochlear:s kontaktuppgifter:

Telefon: 031-335 14 61, vardagar 8:00-16.00
E-post: nordic@cochlear.com
Adress: Cochlear Nordic AB, Konstruktionsvägen 14, 435 33 Mölnlycke

 

Garanti

Vissa av Cochlear:s produkter omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive produkt finner du här nedanför. Garanti för produkter täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av produktens funktion och utseende. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Garanti för Nucleus-produkter:

Garantitider (utdrag ur våra garantivillkor):

Se även våra fullständiga garantivillkor för Nucleus-produkter: Fullständiga garantivillkor Nucleus

 

Garanti för Baha-produkter

Garantitider (utdrag ur våra garantivillkor):

Se även våra fullständiga garantivillkor för Baha-produkter: Fullständiga garantivillkor Baha

 

Garanti för Osia-produkter

Garantitider (utdrag ur våra garantivillkor):

Se även våra fullständiga garantivillkor för Osia-produkter: Fullständiga garantivillkor Osia

 

Allmänna försäljningsvillkor

För våra fullständiga allmänna försäljningsvillkor, se våra ALLMÄNNA FÖRSÄLJNINGSVILLKOR (B2C)_V02 eller gå till sidan ”Allmänna försäljningsvillkor (B2C)”.

 


Senast uppdaterad: 2025-03-26