ALLMÄNNA FÖRSÄLJNINGSVILLKOR (B2C)

1. Inledning

Följande allmänna försäljningsvillkor (nedan kallade "Allmänna Villkor") är exklusivt tillämpliga för varje beställning av varor, material, tillbehör och utrustning (nedan kallade "Produkter") som görs av myndig, fysisk person som inte är näringsidkare och som har ett implantat från COCHLEAR, eller ett motsvarande implantat inopererat, och som önskar förvärva Produkter för personligt bruk och inte i näringssyfte (nedan kallad "Kunden") via webbplatsen www.cochlear.com eller sådan motsvarande webbaddress som används från tid till annan (nedan kallad "Webbplatsen") från bolaget Cochlear Nordic AB, med organisationsnummer 556646-1330 beläget på Konstruktionsvägen 14, 435 33 Mölnlycke, Sverige, vilket bolag agerar som agent för Cochlear Deutschland, GmbH & Co. KG., 4 Mailaender Strasse, 30539 Hannover, Deutschland, Organisationsnummer HRA 201323 (nedan kallat "COCHLEAR").
Dessa Allmänna Villkor utgör grunden för avtalsförhållandet mellan COCHLEAR och Kunden. De Allmänna Villkoren godkänns av Kunden vid varje beställning och får inte ensidigt ändras av Kunden.

2. Beställning

Samtliga beställningar ska för att vara giltiga skickas på elektronisk väg via Webbplatsen. I beställningen ska anges vilka Produkter som beställs samt Kundens leveransadress. Kundens beställning slutförs genom att Kunden bekräftar sin beställning på Webbplatsen. För att bekräfta Kundens beställning skickar COCHLEAR utan uppehåll en orderbekräftelse på elektronisk väg till Kunden.

COCHLEAR förbehåller sig rätten att inte godta en beställning om beställningen är uppenbart orimlig eller om det föreligger en tvist avseende betalning med Kunden rörande en tidigare beställning.

Den dag som beställningen registreras via Webbplatsen i Webbplatsens registreringssystem, utgör dagen för beställningens mottagande och de uppgifter som registrerats via Webbplatsen utgör beställningens innehåll.

COCHLEAR reserverar sig för slutförsäljning av Produkter samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation samt felaktiga priser eller felaktig information angående om en Produkt finns i lager. COCHLEAR har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen på Webbplatsen när som helst.

Bilder över Produkter på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal Produkter Kunden erhåller eller Produktens exakta utseende, funktioner eller ursprung. COCHLEAR ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.

3. Produktens tillgänglighet

COCHLEAR förbehåller sig rätten att neka en beställning och leverans av Produkter som inte längre är tillgängliga.

Om det efter bekräftelsen av beställningen skulle visa sig att Produkten inte är tillgänglig, ska COCHLEAR informera Kunden via e-post och erbjuda denne återbetalning eller att få en annan Produkt med liknande kvalitet och pris levererad istället. Om Kunden väljer återbetalning hävs beställningen automatiskt varvid erlagt belopp ska återbetalas i sin helhet till Kunden utan onödigt dröjsmål, senast fjorton (14) dagar efter hävningen.

4. Pris

Tillämpligt pris är det pris som gäller på dagen för beställningen. Priset för varje Produkt anges på Webbplatsen. Priserna anges i SEK inklusive samtliga skatter, förutom expeditionsavgift för beställningen och leveranskostnader vilka ska betalas av Kunden.

I kassan och i den orderbekräftelse som COCHLEAR skickar efter Kundens beställning anges och specificeras priset för beställningen inklusive skatter, mervärdesskatt, expeditionsavgift och leveranskostnader.

 

5. Betalningsvillkor

I samarbete med Svea Bank AB erbjuder COCHLEAR betalning via faktura, konto, kort, Swish samt bankbetalning. För mer information gällande betalsätt, kontakta Svea Bank AB. COCHLEAR förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.

COCHLEAR förbehåller sig rätten att neka en beställning eller blockera Kundens användarkonto om Kunden underlåter att betala.

6. Leveransvillkor

Kostnad för frakt kan tillkomma och fraktpris anges vid beställningstillfället.

Varor som finns i lager levereras normalt inom två (2) till sju (7) arbetsdagar. Leveranstiden kan variera beroende på vilket leveranssätt Kunden har valt. Den förväntade leveranstiden framgår av orderbekräftelsen. Avvikelser kan ske från angivna leveransdatum. Om Kunden har beställt en Produkt som är tillfälligt slut, omfattas av speciella transportrestriktioner eller är en beställningsvara är leveranstiden längre. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar utöver utlovad leveranstid och förseningen inte beror på Kunden har Kunden rätt att häva köpet.

Kunden ska, beroende på vald betalnings- och leveranslösning, hämta eller ta emot sitt paket enligt de anvisningar som från tid till annan lämnas av COCHLEAR eller fraktbolaget. Vid leverans ska Kunden kunna uppvisa giltig legitimation. Beroende på vald leveranslösning får Kunden en avisering som visar var och när paket skall hämtas eller tas emot. För ej uthämtade eller ej mottagna paket debiteras Kunden en avgift motsvarande fraktkostnaderna. Genom sin beställning via Webbplatsen godkänner Kunden att det vid beställningen angivna mobilnumret registreras för COCHLEAR:s smstjänst för leveransuppdateringar vilken Kunden när som helst kan avregistrera sig ifrån genom att kontakta COCHLEAR eller smsa STOPP till smstjänstens nummer.

7. Retur och ångerrätt

Vid köp av Produkter på Webbplatsen gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela COCHLEAR:s kundservice detta inom 14 dagar från det att Kunden eller någon av Kunden angiven person, tagit emot den beställda Produkten (ångerfristen). Kunden ska ange sitt namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, e-postadress och vilken Produkt ordern avser i meddelandet. Kunden kan också välja att använda COCHLEAR:s ångerblankett eller skriva ut den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram. För att Kunden ska hinna utöva sin ångerrätt i tid räcker det att Kunden sänder sitt meddelande om att Kunden tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen löpt ut.

Om Kunden ångrar sitt köp och vill ha rätt till full återbetalning för Produkten, får Kunden inte hantera Produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa Produktens egenskaper eller funktion. Skulle Kunden hantera Produkten utöver detta har COCHLEAR rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som motsvarar vad Produkten minskat i värde på grund av sådan hantering. Produkter som är förseglade på grund av hälso- och hygienskäl är undantagna ångerrätten om försegling är bruten av konsument. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen.

Såhär gör du en retur:

  1. Meddela COCHLEAR att du önskar göra en retur genom att kontakta kundservice eller genom att använda antingen COCHLEAR:s ångerblankett eller standardblanketten för ångerrätt från Konsumentverket. Ange ditt namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, e-postadress samt vilken produkt i ordern som returen avser. Observera att produkter med försegling inte kan returneras om förseglingen är bruten. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det att du sänder ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen löpt ut. Produkten ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till COCHLEAR.
  2. Skicka produkten väl emballerad, i fint skick och i originalkartong till följande returadress:
    Returadress
    Cochlear Nordic AB
    Konstruktionsvägen 14
    435 33 MÖLNLYCKE

Vid utövande av ångerrätten betalar du som kund returfrakten och ansvarar för produktens skick efter det att du har mottagit Produkten samt under returfrakten till oss.

 

Återbetalning av det belopp som du betalat för produkten sker snarast, dock senast inom 14 dagar från och med det datum vi tog emot Kundens meddelande om utövande av ångerrätten. COCHLEAR har rätt att vänta med återbetalningen tills dess att vi tagit emot produkten eller att du som kund har visat att produkten har sänts tillbaka. Återbetalningen sker via det betalningsalternativ som du valde vid din beställning, om inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

8. Garanti

Vissa av COCHLEARs Produkter omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive Produkt kan fås på Webbplatsen eller genom att kontakta kundservice. Garanti för Produkter täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av Produktens funktion och utseende. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.

9. Reklamation

Som kund har du alltid rätt att reklamera fel gällande produkter inom tre år från det att du mottog produkten. Om du vill reklamera en produkt ska du så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta COCHLEAR. För att vara giltig måste reklamationen göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Vid reklamation av en Produkt rekommenderas Kunden att kontakta COCHLEAR:s kundservice för att få hjälp med sitt ärende. Kunden kan även följa det tillvägagångssätt för reklamationer som anges på Webbplatsen. För godkända reklamationer står COCHLEAR för returfrakten. När COCHLEAR fått tillbaka den reklamerade Produkten och konstaterat att reklamationen är giltig i enlighet med gällande lag ersätter COCHLEAR Produkten eller avhjälper felet. COCHLEAR förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att Produkten inte är felaktig enligt gällande lagstiftning.

COCHLEAR:s kontaktuppgifter:

Telefon: 031-335 14 61, vardagar 8:00-16.00

E-post: nordic@cochlear.com

Adress: Cochlear Nordic AB, Konstruktionsvägen 14, 435 33 Mölnlycke

10. Ansvar

COCHLEAR åtar sig att leverera Produkter som överensstämmer med gällande svensk lagstiftning.

COCHLEAR är inte ansvarigt för en underlåtenhet att uppfylla avtalsförpliktelserna enligt de här aktuella Allmänna Villkoren om en sådan underlåtenhet beror på oförutsebara omständigheter eller på force majeure.

COCHLEAR är ansvarigt för varje direkt och förutsebar skada som Kunden åsamkas till följd av ingåendet av eller utförandet av de här aktuella Allmänna Villkoren.

COCHLEAR kan i vart fall inte hållas ansvarig för skador som härrör från en användning av Produkten som strider mot bruksanvisningarna.

COCHLEAR får inte hållas ansvarig för risker som härrör från användningen av internet, särskilt driftsavbrott, intrång eller datavirus.

11. Immaterialrätt och industriella rättigheter

Informationen på Webbplatsen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om Produkter och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från COCHLEAR eller dess licensgivare.

Varje hyperlänk till COCHLEAR:s webbplats genom "framing" och "in-line linking" är absolut förbjuden utan på förhand givet uttryckligt godkännande från COCHLEAR.

Varje hyperlänk till COCHLEAR:s webbplats är endast tillåten inom ramen för webbplatsens allmänna användarvillkor som är tillgängliga under www.cochlear.se.

COCHLEAR förbehåller sig rätten att, utan dröjsmål och utan föregående information, ta bort varje hyperlänk som strider mot ovan nämnda allmänna användarvillkor. COCHLEAR förblir ägare till samtliga immaterialrätter och industriella rättigheter som har samband med de tillhandahållna Produkterna samt all teknisk information som kan meddelas till Kunden under utförandet av beställningen.

12. Skydd för personuppgifter

Både COCHLEAR och Cochlear Deutschland GmbH & Co. KG. är personuppgiftsansvariga för behandlingen av Kundens personuppgifter. Information om hur COCHLEAR och Cochlear Deutschland GmbH & Co. KG. hanterar Kundens personuppgifter anges i bolagens gemensamma integritetspolicy som Kunden också tar del av i samband med köp och som finns på Webbplatsen.

13. Allmänna villkor

Partiell ogiltighet: Om en eller flera bestämmelser i dessa Allmänna Villkor visar sig vara ogiltiga, olagliga eller ej tillämpliga i något avseende ska de inte beaktas utan att det påverkar övriga bestämmelsers giltighet.

Tillämplig lagstiftning och tvist: Vid reklamationer eller eventuell tvist följer COCHLEAR beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Kunden kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som nås via http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Därutöver är svensk domstol behörig att pröva eventuella tvister mellan COCHLEAR och Kunden. Dessa Allmänna Villkoren tolkas i enlighet med svensk lag.

 

ALLMÄNNA FÖRSÄLJNINGSVILLKOR (B2C)_V02

Ångerblankett_Cochlear

 


Senast uppdaterad: 2025-03-26